پانکراس مصنوعی ساخته شده توسط بیماران بمنظور مدیریت فردی دیابت توسط یک تیم بین المللی از متخصصان تایید شد

14نوامبر 2021- بیش از 40 متخصص مراقبتهای بهداشتی و کارشناس حقوقی، اولین گایدلاین در نوع خود را برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، بمنظور استفاده از سیستم های مبتنی بر فناوری خودت انجام بده(DIY[1]) را برای مدیریت فردی این بیماری صادر کردند.

این مقاله، که به رهبری کالج کینگ لندن و بنیاد گای و سنت توماس NHS تدوین شده است، توصیه هایی را ارائه می کند که به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد از سیستم های پانکراس مصنوعیDIY ، به عنوان یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای دیابت نوع 1 حمایت کنند.

این مقاله درThe Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است و توسط 9 سازمان حرفه ای دیابت از جمله فدراسیون بین المللی دیابت تایید شده است. بیماران می گویند استفاده از این فناوری یک "انقلاب و الهام " بوده است که تأثیرات مثبتی بر سلامت کلی آنها داشته است.

دکتر Sufyan Hussain، مشاور دیابت و مدرس ارشد افتخاری از کالج کینگ لندن و سرپرست این مطالعه، که بیش از 30 سال با دیابت نوع 1 زندگی کرده است، می‌گوید: «موقعیت پزشکی و حقوقی فن آوریهای خودت انجام بده، و رویکردهای علوم شهروندی، سبب بروز نااطمینانی و تردیدهای زیادی در این زمینه شده بود، این مقاله نه تنها جایگاه "سیستم های پانکراس مصنوعی خودت انجام بده" را در دیابت به عنوان یک درمان ایمن و موثر روشن نمود، بلکه سابقه ای را برای دستیابی به یک اجماع حرفه ای بین المللی برای سایر درمان های مبتنی بر فناوری‌ها و نوآوری‌هایی خودت انجام بده(do-it-yourself) ایجاد کرد.پایش سنتی دیابت نوع 1 شامل گرفتن نمونه خون از نوک انگشتان چندین بار در روز و محاسبه دوز دقیق انسولین برای حفظ سطح قند خون است. این می تواند روشی زمان بر و استرس زا باشد، اما به گفته نویسندگان این مقاله، بیش از 10000 نفر در سراسر جهان یک رویکرد متفاوت را انتخاب کرده اند و تعداد آنها در حال افزایش است.

سیستم‌های DIY، که به‌عنوان سیستم‌های تحویل خودکار انسولین منبع باز(AID) نیز شناخته می‌شوند، به‌طور خودکار دوز انسولین را در پاسخ به مقدار قند خون بیمار که بطور پیوسته توسط حسگر اندازه گیری می شود، تعیین می کند. داده‌های پمپ انسولین و اطلاعات اضافی با استفاده از الگوریتم‌هایی که بر اساس داده های جامعه ایجاد شده اند، تنظیم می‌گردد. این بدان معنی است که الگوریتم می تواند دوز را محاسبه کرده و دوز را به طور خودکار از طریق پمپ های انسولین معمولی تجویز کند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که هدف چنین سیستم‌هایی کاهش هیپوگلایسمی و هایپرگلایسمی است، اما همچنین می‌تواند نتایج گلایسمی و سلامت طولانی‌مدت بیماران را بهبود بخشد، ناراحتی و بار دیابت را کاهش دهد و کیفیت خواب آنها را ارتقاء دهد.

تعداد محدودی از نسخه‌های تجاری از این سیستم‌ها اخیراً توسط سازمانهای نظارتی تأیید شده‌اند، که می‌توانند گران باشند و فقط در برخی کشورها قابل دسترس هستند. در ژوئن 2021، سر سیمون استیونز، مدیر اجرایی NHS انگلستان اعلام کرد که تا 1000 بیمار از فناوری حلقه بسته نوآورانه ی آزمایشی که برای عرضه ی تجاری تأیید شده است، بهره خواهند برد. با این حال، این سیستم‌ها در اکثر کشورهای جهان قابل دسترس نیستند و با دستگاه‌های محدودی بطور هماهنگ کار می‌کنند که اجازه سفارشی‌سازی را نمی‌دهند، در حالی که این برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ضروری است. در عوض، سیستم‌های DIY محصولی از علم شهروندی هستند که توسط خود افراد مبتلا به دیابت ساخته شده‌اند. این سیستم ها نیازی به تایید مقامات نظارتی ندارند. با این حال، مقاله ی برجسته امروز اعتبار حرفه ای و توصیه های واضحی را برای استفاده از آنها ارائه می دهد.

حداقل 20 درصد از کاربران سیستم DIY کودکان یا نوجوانان هستند، اگرچه استفاده از آنها در بارداری و توسط افراد مسن نیز به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. برای بسیاری از خانواده ها و کاربران، استفاده از سیستمAID ، کیفیت زندگی مراقبین را بهبود بخشیده و به مراقبین اجازه داده است تا از راه دور وضعیت بیماران خود را کنترل کنند.

با این حال، نویسندگان هشدار دادند که مانند سایر درمان های مبتنی بر انسولین، این سیستم ها نیز بدون خطر نیستند. از لحاظ تاریخی، افرادی که مبتلا به دیابت بودند، باید تحقیقات خود را در مورد چگونگی ساخت و راه اندازی این سیستم ها انجام دهند. این مقاله به پزشکان توصیه می‌کند با افراد مبتلا به دیابت یا مراقبان آنها کار کنند تا از کارکرد ایمن و مؤثر این سیستم‌ها اطمینان حاصل کنند و راهنمایی‌های دقیق در مورد چگونگی دستیابی به این هدف را به آنها ارائه دهند.

دومینیک نات، 54 ساله از جنوب غربی لندن، در سن 15 سالگی به دیابت مبتلا شد. او یک الگوریتم شخصی دارد که مانیتور قند و پمپ انسولین خود را به طور خودکار کنترل می کند. او این فرآیند را از طریق گوشی هوشمند خود مدیریت می‌کند. او می‌گوید: من اصلاً اهل فن آوری نیستم، اما از زمانی که این بیماری برای من تشخیص داده شد، همیشه مشتاق بودم که آخرین پیشرفت‌ها را به محض در دسترس بودن امتحان کنم. یکی از دوستانم، من را با کسی که می‌تواند برای شخصی سازی الگوریتم برای دیابت و پمپ انسولین به من کمک کند، آشنا کرد. سپس با دکتر حسین کار کردم که به من کمک کرد تا آن را با دیابت من و فناوری که قبلاً استفاده می کردم، هماهنگ کند.

او افزود: این یک انقلاب و یک وحی بود. نوسانات قند خون من از بین رفته است. من قبلاً هر شش ماه یک بار به هیپوگلایسمی شدیدی دچار می شدم که نیاز به مراقبت اورژانسی داشت- فرزندانم به صحبت کردن با امدادگران عادت کرده بودند. حالا این اتفاق هرگز اتفاق نمی‌افتد. قند خون من تحت کنترل است، که فواید سلامتی بیشتری نیز دارد، به علاوه احساس می کنم بهتر و قوی تر شده ام، و مجبور نیستم که برای کنترل قند خونم آنقدر قند بخورم.

بار احساسی که از دوش من برداشته شده است، بسیار مهم است. من هنوز هم باید گاهی اوقات به دیابت خود فکر کنم، اما این مانند کار روزمره ی سابق من نیست. این هیجان انگیز است که اکنون فرصت بیشتری برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد شده است که توصیه های شخصی دریافت کنند درست مانند آنچه برای من رخ داد.

هیلاری ناتان، مدیر سیاست و ارتباطات JDRF بریتانیا، گفت: ما  از این اجماع بین‌المللی استقبال می‌کنیم این برای افرادی که از سیستم‌های فناوری خودت انجام بده برای مدیریت دیابت نوع 1 خود استفاده می‌کنند، بسیار مهم است.

این گایدلاین بین المللی پیامدهای گسترده تری دارد: علمی که به رهبری شهروندان هدایت شده است، مسیر درمان سنتی را که نیاز به آزمایشات تحقیقاتی، سپس تایید نظارتی، سپس گایدلاین بالینی داشت تا بدست بیمار برسد، متحول کرده است. کار دکتر حسین طرحی جدید در رسیدن به یک اجماع بین‌المللی برای تدوین یک گایدلاین مراقبت‌ بهداشتی در زمینه ی فناوریهای درمان و سلامت که توسط شهروندان و کاربران، توسعه یافته است را ارائه داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-do-it-yourself-artificial-pancreas-team-experts.html

 



[1]Do-it-Yourself